Partnerskaber

Partnerskaber

I MYRTHUE laver vi gerne partnerskabsaftaler med Esbjerg Kommunes skoler. 

Samarbejdet og partnerskabet kan være på flere måder. Det kan være  ved brug af MYRTHUEs tilbud, hvor en længere række af besøg er aftalt eller det kan være at der udvikles noget sammen. Der kan laves partnerskaber om samarbejde med en enkelt klasse, en årgang, en fase eller hele skolen.

Se to eksempler her: 

Holocaust UndervisningsCentret og Urban D – hvor en årgang har deltaget i udviklingen af et nyt skoletjenestetilbud

Midtgård - et økologisk formidlingssted og Auraskolen, afd. Sønderris. – hvor en klasse indgår i et længere forløb, hvor de passer ”deres egen” køkkenhave på Midtgård.

Efter folkeskolereformen er folkeskolerne forpligtet til at samarbejde med blandt andet kulturinstitutioner. I Esbjerg Kommune er også Børn- og ungepolitikken udgangspunkt for samarbejdet. Tanken er at samarbejdet skal fremme den lokale sammenhængskraft og medvirke til, at eleverne stifter bekendtskab med det omgivende samfund og dets muligheder.

Nationalt netværk af skoletjenester har udarbejdet en række nationale kortlægninger om arbejdet med den åbne skole. De bygger på viden fra skolechefer, skoleledere, lærere, PLCer, kulturinstitutioner og andre eksterne læringsmiljøer. Den der handler om samarbejde og partnerskaber kan måske være til inspiration.
Samarbejder og partnerskaber (2016)
- Samarbejder og partnerskaber (PIXI- udgave)